S’ha inaugurat el 50è aniversari de l’ETSEA

Foto: ETSEA
El 20 de novembre de 1972, demà farà exactament 50 anys, van començar les classes del primer curs d'Enginyeria Tècnica Agrícola a l'edifici de la Granja-Escola que la Diputació de Lleida tenia a la carretera d'Osca. "Uns inicis difícils i precaris", ha recordat el director de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agrària (ETSEA) de la Universitat de Lleida (UdL), Jordi Graell, durant l'acte central de commemoració d'aquest aniversari, però que van donar pas a "un cas d'èxit, ser el principal campus agroalimentari, forestal i veterinari de Catalunya".

Actualment amb 1.300 estudiants, 169 professors permanents i 100 a temps parcial i 70 PAS (personal d'administració i serveis), diversos edificis per a la docència i la recerca, a més de la Unitat quirúrgica de Torrelameu-Serveis veterinaris, al centre es poden cursar 4 graus, 2 dobles graus i 9 màsters dels àmbits agrari, forestal, alimentari, biotecnològic, veterinari i de producció animal. Des que al 1975 es va graduar la primera promoció d'Enginyeria Tècnica Agrícola, especialitat d'Explotacions Agropecuàries, prop de 11.000 persones han obtingut el seu diploma a l'ETSEA.

Pel que fa a la recerca, amb 19 d'investigació grups, 17 d'ells consolidats, Graell ha destacat la bona posició de l'ETSEA en ciències agràries i tecnologia dels aliments en rànquings internacionals i el punt d'inflexió que va suposar la constitució del Centre Agrotecnio. Tant ell com el rector de la UdL, Jaume Puy, han lamentat en els seus discursos que aquest centre CERCA no rebi un tracte just quant a recursos econòmics i han reclamat a al Govern català que cal que rebi el el finançament que li pertoca com a centre CERCA. "Estic segur que els responsables institucionals també ho entendran així i resoldran aquesta anomalia que costa d'explicar", ha afirmat el rector, que ha recordat que "l'èxit del sector agroalimentari català no es pot entendre sense la contribució dels professionals que ha format l'ETSEA, així com del seu personal".

Per la seua part, el secretari d'Alimentació de la Generalitat de Catalunya, Carme Mòdol, exalumne de l'ETSEA, ha afirmat que "estem en procés d'adscripció d'Agrotecnio al Departament d'Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural, amb millora del finançament inclosa", i ha anunciat una propera visita de la consellera Teresa Jordà al campus Agroalimentari, Forestal i Veterinari de la UdL. La resta d'autoritats que han participat en aquest l'acte han destacat el paper de l'Escola com a referent en el seu àmbit, tant a Catalunya com a Europa.
Durant la celebració, a més del visionat d'un vídeo on es repassen els 50 anys de l'Escola, ha tingut lloc un reconeixement a les persones que durant tots aquests anys han ocupat la direcció del centre, 12 homes i una dona, Rosa Teira Esmatges, que ha pronunciat unes paraules per agrair aquest reconeixement. Un reconeixement que ha fet extensiu a tots els equips directius de l'Escola, així com al seu personal i al seu alumnat. En acabar l'acte, s'ha inaugurat l'exposició 50 anys d'història de l'ETSEA que es podrà veure fins el 21 de desembre al vestíbul del seu Edifici principal.

El programa d'activitats acadèmiques, científiques, culturals i socials dels 50 anys de l'ETSEA continuarà fins el novembre de 2023. Inclou propostes tan variades com un concurs de fotografia, la plantació d'un arbre, trobades d'exalumnes, una cervesa commemorativa i una edició especial de l'Agrònom de Ferro, entre altres.

Pàgina web 50è Aniversari de l'ETSEA

Text: Premsa UdL