El professor J Antonio Martínez guardonat per la seua contribució a l'agricultura de precisió

Amb el premi 'Gent per canviar el món' del Col·legi d'Enginyers Agrònoms de Catalunya

Descargar pdf
Martinez Casanovas
Foto: COEAC
El catedràtic de la Universitat de Lleida (UdL) i membre del Grup de Recerca en AgròTICa i Agricultura de Precisió (GRAP), José Antonio Martínez Casasnovas, ha estat guardonat amb el premi 'Gent per canviar el món' que atorga anualment el Col·legi Oficial d’Enginyers Agrònoms de Catalunya (COEAC). Aquest ens professional ha distingit el professor de l'Escola Tècnica Superior d'Enginyeria Agroalimentària i Forestal i de Veterinària (ETSEAFIV) de la UdL per haver estat un dels pioners i impulsors de l'aplicació de les tecnologies de la informació i la comunicació en agronomia, així com per la seua contribució a la recerca i desenvolupament de l'agricultura de precisió a Catalunya.

"El premi no és solament important per a mi, sinó també per a l'ETSEAFIV i la Universitat, ja que posar en valor la tasca de recerca i de l'ensenyament de l'agricultura de precisió i l'agricultura digital que fem des del GRAP de la UdL-Agrotecnio. No el considero com un reconeixement personal sinó de grup, on hi incloc els estudiants que hem tutoritzat i supervisat els seus treballs perquè de tots hem aprés", afirma Martínez Casasnovas.

Aquest enginyer agrònom format a la UdL, va començar a especialitzar-se en aquest àmbit als anys noranta en cursar un màster en Sistemes d'Informació Geogràfica i un Postgrau en Teledetecció a la Universitat de Wageningen (Països Baixos) i també amb la seua tesi doctoral que va dedicar a la cartografia digital de l'erosió de sòls a la zona vitícola del Penedès. Al 2003 comença a investigar en agricultura de precisió, essent pioner, l'any següent, en la utilització d'imatges de satèl·lit d'alta resolució per cartografiar la variabilitat del vigor de la vinya com a alternativa als mapes de rendiment. A partir d'aquí ha treballat en diversos projectes i contractes de recerca sobre agricultura de precisió, sent autor de més de 70 articles en revistes científiques d'impacte.

El premi, un diploma i una escultura, li va ser lliurat per Fran Garcia Ruiz, vocal de Barcelona i president de la Comissió Agricultura 4.0 del COEAC en un acte que va tenir lloc recentment a Barcelona.

D'atra banda, el COEAC ha atorgat el Premi d’Excel·lència al millor Treball Final de Màster en enginyeria agronòmica, a l'estudiant de la UdL, Marc Cuesta Vendrell, pel seu treball Projecte d’una formatgeria amb una capacitat de producció anual total de 94 t de formatge cendrat o a la ratafia situada a Riudellots de la Selva (Girona). El guardó, dotat amb 2.500 euros, vol ser un reconeixement a l’esforç i el talent dels enginyers i enginyeres agrònoms i impulsar-ne el seu creixement professional, expliquen des del Col·legi que, per aquest premi, compta amb la col·laboració i el patrocini de l'IRTA. Cuesta va rebre el premi de mans del vocal de Lleida del COEAC, Víctor Falguera, i la directora de recursos humans a l’IRTA, Montse Satorra.