Una 'spin off' de la UdL, seleccionada en un programa d'acceleració de CaixaBank

IPM Wise
Una usuària utilitzant l'IPMWise / Foto: J.M.Montull (ETSEAFIV-UdL)
La spin off de la Universitat de Lleida (UdL) i Agrotecnio IPM Advice SL és una de les 15 empreses emergents seleccionades per CaixaBank i el ministeri d'Agricultura, Pesca i Alimentació espanyol en el marc del programa d'innovació oberta AgroBank Tech Digital Innovation de suport al procés d'acceleració de les start-ups, centrat bàsicament en l'assessorament i formació d'aquestes firmes. A la convocatòria s'havien presentat 154 propostes d'arreu de l'Estat, Itàlia i Israel. Una altra spin off de la UdL i la Universitat de Sherbrooke (Canadà), Universal Smart Cooling (UniSCool), rebrà 75.000 euros del programa europeu Women Tech EU.

IPM Advice es dedica a l'assessorament tècnic en control de males herbes mitjançant una eina informàtica que s'actualitza de manera constant anomenada IPMWise; desenvolupada per la UdL, l'empresa danesa IPM ConsultAps, la firma alemanya ISIP i el Julius-Kühn Institut. El seu desenvolupament tecnològic està completat, així que aprofitaran el programa de CaixaBank i l'acceleradora de startups Innsomnia per a potenciar la internacionalització de l'empresa. "Gestionem l'IPMWise a l'Estat espanyol i de la resta d'Europa s'encarreguen des de Dinamarca", explica l'administrador d'IPM Advice SL i l'investigador postdoctoral de la UdL José Maria Montull. "Ara treballem per estendre els nostres serveis a Portugal i a Itàlia, i a mig termini pensem en Sud-amèrica, en països com ara Argentina o Xile", afegeix.

El programa d'acceleració també els permet fer un curs de l'Escola d'Organització Industrial del Ministeri sobre temes com legislació o internacionalització i participar en certàmens professionals per a presentar els seus serveis "davant del top100 de les principals empreses referents del sector", segons els responsables del programa. És el cas de la fira Food 4 Future, que se celebra des d'avui i fins el dia 18 a Bilbao. IPM Advice SL hi és present en l'estand d'AgroBank.

Programa europeu WomenTechEU

D'altra banda, UniSCool ha estat seleccionada per formar part de la segona edició del programa Women TechEU, impulsat per la Comissió Europea, que donarà suport a 134 empreses emergents europees de tecnologia profunda (deep tech) liderades per dones per ajudar-les en el seu procés d'innovació i creixement. D'aquestes, 20 són start-ups catalanes. Totes elles rebran rebran un ajut de 75.000 euros, a més d'assessorament i formació en investigació, emprenedoria i estratègia comercial.

L'actual convocatòria del Women TechEU compta amb un pressupost global de 10 milions d'euros. L'objectiu d'aquest programa és afavorir la representació de les dones en el sector tecnològic i reforçar el seu paper en el camp del lideratge i la innovació. La spin off de la UdL està especialitzada en sistemes de refrigeració per a centres de dades. Aquesta empresa derivada va ser creada al 2022 pels investigadors de l'Escola Politècnica Superior de la UdL Montse Vilarrubí i Jérôme Barrau, juntament amb Luc Fréchette (Universitat de Sherbrooke) i Ramon Jiménez (CEO de l'empresa)